torsdag 24 januari 2019

Aseptiken

Hmmm… endast varit på två avdelningar ännu, på kvinnliga och manliga medicinska avdelningarna. Hygienen och aseptiken.... vet inte vad jag skall säga om detta.

Sängbäddning, metallkärra med lakan, filtar och pyjamas rena uppe och under läggs smutsiga. Alla dagar finns det inte ens rena kläder att byta till om så att "bykmannen" inte varit med sin skottkärra han kuskar de rena och smutsiga kläderna med. När denna bäddrunda börjar lägger man handskar på, samma handskar används hela rundan fast man rör smutsiga kläder emellanåt, det är haisk på handskar om man byter mellan varje patient. 33patienter kan det vara max, men under mina veckor varit mellan 11-22. En ask med 100st handskar i skall hålla mellan 2-3daqgar, men helst 5-7dagar.

Här finns ingen handsprit. Man tvättar händerna med en tvålbit om det finns tillgängligt eller så tvättar man endast med vatten, sen får de torka fritt, finns inget handpapper. Munskydd vad är det....har inte sätt några, förutom mina egna 😷 (oj vilka blickar jag fick då jag satt på mig munskydd).

Sjuksköterskorna  och studerandena skrattar  då jag använder handskar till mycket, här använder de inte ens handskar fast de arbetar med blod eller annat sekret. Men vid "blöj"byte dubbla handskar. Blöjorna som används är kroniker som sätts som en tygblöja som sätts på en baby och sen tejpas den mycket och mångt.

Medicin kopparna tvättas i en metall skål, återanvänds så länge de är hela. Skulle inte ta medicin från dessa skålar.
Kvinnliga avdelningen...

Alla petar sig i näsan känns det som och sen skall du hälsa på alla med att skaka hand....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar